Tips voor een blog (1)

Je hebt die prachtige nieuwe website waar je (terecht) enorm blij mee bent. Alles staat erop zoals je dat wilde. Je hebt het trots in het online netwerk rond getoeterd, en een flink deel van de vrienden/contacten heeft de site ook echt bezocht. Sommigen hebben gereageerd met een positief bericht of een opgestoken duim. He-le-maal top, en je leunt tevreden achterover.

Statistieken

Maar als je een week of zes later de statistieken van Google Analytics eens goed bekijkt, zie je dat de bezoekersaantallen van de website langzaam maar tergend zeker afnemen. En dan hoor je  een stemmetje: “Ze gaf je al een tip hè, die tekstschrijver. Misschien moet je regelmatig eens een blog plaatsen om aandacht te vragen voor je site”.

blog: waar moet het over gaan?

Onderwerpen

Vingers opsteken: wie herkent dit? En wie herkent dan ook meteen de volgende hoofdbreker: Waar Moet Ik Het Dan Over Hebben? Dat probleem kan ik niet helemaal oplossen, maar een zetje in de goede richting lukt vast wel.
Ik ben ervan overtuigd dat je onderwerpen voor een blog in het hoofd hebt. Je bent professional op jouw vakgebied, dus wie weet het beter dan jij? Wees niet te bescheiden en laat de schroom varen.

Doel

Bij het creëren van een blogpost is het prettig om voor ogen te houden dat je niet voor álle lezers het ultieme Do It Yourself-verhaal hoeft te schrijven. Misschien geeft dat een beetje lucht. Een aantal van hen zal acuut met de genoemde tips aan de slag gaan. Prima. Aan de rest, de meerderheid, laat je vooral zien wat je expertise is. Dát is simpelweg het hoofddoel. En misschien trek je met het etaleren van die vakkennis een aantal potentiële klanten over de streep.

Kladblok

Wat je beter niet kunt doen: een blanco scherm op je laptop openen en hopen dat de inspiratie op het toetsenbord neerdaalt. Bij sommige mensen werkt dat prima, maar bij de meeste stervelingen niet. Bar frustrerend.
Probeer dit eens. Verzamel eerst wat losse flodders waar misschien ooit een blog in zit. Of snippers die je kunt combineren voor een blog. Schrijf deze op een doodgewoon, ouderwets notitieblok dat op je werkplek ligt. Of voor onderweg: gebruik het kladblok van je telefoon.
Heb je een onderwerp te pakken, rol dan de rode draad uit. Wil je naar een clou toewerken of wordt het een praktisch overzicht van tips? Noteer ook details, in steekwoorden of korte zinnen, die je misschien kunt gebruiken. Met die basis ga je van start.

Suggesties

Maar nu nog even terug naar die onderwerpen. Zoek het gerust een beetje breed. Hier wat tips.

  • Je vakgebied in het nieuws? Bingo! Maar vertel het wel in je eigen woorden. Dat vindt Google fijn.
  • Het probleem van een klant en jouw oplossing ervoor. Hou de focus vooral op die klant. Daar kan de lezer zich in herkennen.
  • Wat en hoe? Natuurlijk stellen klanten je wel eens vragen. Zijn die interessant genoeg om in een blog te behandelen?
  • Deel je eigen ervaringen. Over die dag op de beurs die fantastisch verliep. Of die lastige klus die je met bloed, zweet en tranen tot een goed einde hebt gebracht. En misschien ook die misser waar je veel van hebt geleerd.

Hulp

Misschien zie je het na deze tips wat meer zitten. Of je denkt: ik weet heel goed wat ik zou willen vertellen, maar ik heb gewoon een hekel aan schrijven / heb er de tijd niet voor (over) / ben dyslectisch. Denk even na. Er is vast wel iemand in je netwerk die kan helpen. Een tekstschrijver bijvoorbeeld.

Natuurlijk valt er over dit onderwerp nog veel meer te vertellen. Volgende blog. Want ja, ik wil je binnenkort ook weer naar mijn website toe kunnen trekken.

info@anitavanprooijen.nl / 06-16204594 / Bisschop Bottemannestraat 25 / 1817 EM Alkmaar