Tips voor een blog (2)

Heb je een goed onderwerp voor je blog te pakken en weet je welke punten je wilt bespreken? Mooi.  Aan de slag! Hier een handvol tips waardoor je verhaal misschien nog beter uit de verf komt.

Je publiek

Belangrijk om je te realiseren voor je aan je blogartikel begint: waar ga je het bericht plaatsen en voor wie schrijf je eigenlijk ? Voor vakgenoten, potentiële klanten of voor een breder netwerk? Dat maakt  verschil voor de schrijfstijl en de taal die je gebruikt. Verwacht je een bepaald kennisniveau van je lezer? Moet je vaktermen toelichten of is dat overbodig? Kies je voor de u- of jij-vorm? En moet het formeler of mag het losser ?

Tips voor een blogKort of lang(er)

Op internet moet je boodschap kort en krachtig zijn, toch? Dat klopt, maar er is ook een andere ontwikkeling aan de gang. We verzamelen steeds meer kennis via internet, en dus hebben we minder moeite met het verwerken van langere online artikelen. Sterker nog, blogberichten met meer dan 1000 woorden worden eerder aangemerkt als serieuze vakliteratuur. We delen die blogs eerder en reageren er vaker op. Tel uit je winst! Maar hou het to the point. Ook hiervoor geldt: voor wie schrijf je en met welk doel?

Het oog wil ook wat

Bij langere teksten moet je het je lezers wel een beetje makkelijk maken. We blijven tenslotte scanners als het om internet gaat. Dus schrijf geen massieve blokken tekst van twintig regels, maar verdeel je blog in hapklare brokjes met sturende koppen. En als het kan: maak gebruik van de kracht van lijstjes.
Afbeeldingen of filmpjes maken je artikel visueel aantrekkelijker. Stop er daarom eens wat extra energie in om iets passends bij je artikel te vinden. Op LinkedIn en zeker op Facebook zijn berichten met beeld eigenlijk verplichte kost. En als je een blog op je eigen website hebt: zoekmachines zijn dol op een beetje visueel spektakel.

Pas op je woorden

Misschien lijkt het vergezocht, maar de keuze voor bepaalde woorden heeft invloed op het leesgemak van je publiek.

  • Vermijd werkwoorden als worden, kunnen, zullen, zijn en hebben. Ze leveren soms een onnodig stapeleffect op: ‘Het zou erop kunnen duiden dat…’. Zinnen met minder werkwoorden lezen makkelijker.
  • Schrijf actief en persoonlijk. Vermijd de lijdende vorm: ‘Neem zo snel mogelijk contact met ons op’ in plaats van ‘U wordt verzocht zo snel mogelijk contact met ons op te nemen’.
  • Vermijd typische schrijftaalwoorden in je blog, zoals doch, echter en derhalve. Sterker nog, kies altijd voor woorden die je ook zou gebruiken in een informeel gesprek over hetzelfde onderwerp .

Schrijftaal of spreektaal?

Dat brengt me op het volgende onderwerp: bloggen is eigenlijk een prachtige mix van schrijven en spreken. Schrijf vanuit het idee dat je tegen een goede bekende aan het praten bent. Dat betekent dat je korte en lange zinnen kunt afwisselen. En dat je een zin best mag beginnen met en, want of ja maar.  Je mag zelfs sorry zeggen in een blog!
Dit pleidooi voor spreektaal heeft een dubbel doel:

  • Je maakt het je lezer gewoon makkelijker. Hij of zij moet je blog vooral met plezier lezen.
  • Spreektaal maakt alerter. Het prikkelt je hersenen onbewust tot reageren. En dus sla je geschreven informatie in spreekstijl vanzelf beter op.

Finishing touch

Print het concept van je blog uit en lees hardop voor. Loopt het ergens niet lekker of is er geen samenhang? Schaven! Kan het hier en daar nog compacter? Doen!
Kijk kritisch naar taal- en spelfouten, of laat iemand anders je tekst checken. Geloof me, ik zie zelf ook wel eens wat over het hoofd.

Nog vragen over dit onderwerp? Aarzel geen moment en schrijf me. Ik denk graag met je mee!

 

info@anitavanprooijen.nl / 06-16204594 / Bisschop Bottemannestraat 25 / 1817 EM Alkmaar